Adriano Nardi personale "Onda di diana"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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A destra:

Paesaggio nudo

2006

cm 105 x 89

olio su tela digitale

 

 

 

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Comunicato Stampa

Onda di Diana

La Galleria Maniero presenta un ciclo di opere pittoriche di Adriano Nardi, dall’impianto concettuale ispirato al libro di Pierre Klossowski “Il bagno di Diana”.

Gli elementi plastico-visivi della Pittura ‘contaminata’ da tecniche digitali, possono ‘riflettere’ - ci riferiamo alla sostanzialità fisica dell’opera - e non quindi raccontare in modo letterario quanto invece in senso metalinguistico, la lettura del mito di Diana e Atteone.

 

I quadri in mostra presentano un nuovo esito sperimentale per l’artista, il quale persegue da tempo una ricerca estetica di commistione tra fotografia digitalizzata e pittura ad olio. Sono figure femminili, il tema centrale che Nardi sviluppa in modo continuativo, ora qui seminude o nude, la cui rappresentazione questa volta è costituita da immagini prelevate in internet da siti voyeuristici. Trasforma il corpo della donna in simbolizzazioni geometrico-cromatiche, sistematizzando ora tecnologicamente la precedente modalità manuale con cui ha teorizzato e definito la micropittura. In questo attuale corpo riflesso, trasferito con tecnica digitale sulla tela, interviene a completamento della geometria rappresentata e reale del piano bidimensionale, per costituire un nuovo corpo organico del quadro con la materia del colore ad olio, che chiama "Paesaggio nudo". Nell’impianto simbolico all'apparenza spregiudicatamente figurale, Nardi privilegia quindi esiti di astrazione e di oggettività cromatica, i veri elementi del "vero", della percezione e della visione responsabili, forse, di ogni innamoramento.

 

L’artista suggerisce in breve l'aspetto concettuale "raccontabile" del mito di Diana e Atteone:

_ Diana è il vuoto pieno e meraviglioso: vive ed abita nel luogo impossibile dell’Alto paesaggio. La divina virtù di castità della Dea è insita al proprio ritrarsi dal desiderio di Atteone di possederne la chimica, le membra, i profumi ed effluvi di pelle bagnata e aperta. Il riflesso con cui si materializza la teofania di Diana, il demone intermediario, sfida l’uomo-cervo neofita con queste parole: “Se puoi farlo sei libero!”. Sorpresa durante il bagno nell’onda, nello spruzzargli acqua sul viso la sua astuzia è di non compierne del tutto la metamorfosi. Cosicché “egli non penetri nella luce che va cercando, poiché tutto ciò che è manifesto è luce”. _

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

leggi il testo in catalogo di Aldo Marroni: "Il dèmone artistico di Diana

 

leggi il testo in catalogo di Alessandra Maria Sette: "Diana, Atteone e altre storie", in fondo alla pagina il testo in inglese.

 

 

Inaugurazione: 15 novembre 2007, ore 18,30

Durata mostra: fino al 15 dicembre 2007

Maniero Associazione Culturale

Via Dell’Arancio, 79  - 00186 Roma

tel./fax +39 06 68807116

galleriamaniero@fastwebnet.it 

 

Onda di Diana nel sito della galleria:

http://www.galleriamaniero.it/?p=730  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldo Marroni è professore associato di sociologia dell’arte presso l’Università degli Studi “G. d’Annunzio” di Chieti-Pescara. Tra le sue pubblicazioni, Klossowski e la comunicazione artistica (Palermo, 1993), Filosofie dell’intensità (Milano, 1997), Pierre Klossowski (Milano, 1999), L’enigma dell’impuro (Roma, 2007). E’ autore della voce “Pierre Klossowski” dell’Enciclopedia Filosofica Bompiani (2006). E’ componente del comitato di redazione di “Ágalma. Rivista di studi culturali e di estetica” ed è membro della Società Italiana d’Estetica

 

Alessandra Maria Sette è nata a Roma, dove vive e lavora. Critica d’arte, curatore di mostre, ha collaborato con Istituzioni pubbliche e private per l’ideazione e la cura scientifica di progetti espositivi. Tra di essi menzioniamo: “A 90 anni dalla Grande Guerra. Arte e storia negli anni del conflitto” (Roma, Termini Art Gallery, 2005); “Fernando Botero. Gli ultimi quindici anni “ (Roma, Palazzo Venezia, 2005); “Capolavori dal Museo Reina Sofia” (Roma, Museo del Corso, 2003); “Dal’Augusteo all’Auditorium” (Roma, mostra realizzata in occasione dell’inaugurazione dell’Auditorium di Roma, 2003), “Max Ernst e i suoi amici Surrealisti” (Roma, Museo del Corso, 2002); “Frondose arcate. Il Colosseo prima dell’archeologia” (Roma, prima mostra realizzata a Palazzo Altemps dopo il restauro, 2000). Tra i progetti di arte contemporanea: direzione artistica della Galleria del Teatro India (1999-2001); ideazione e cura della manifestazione “Giganti. Arte contemporanea nei Fori Imperiali” (dal 1999 al 2005). Attualmente è consulente Rai per programmi d’arte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diana, Actaeon and other stories

“Boldness is what I loved most in painters” , Leo Castelli

 A new pictorical cycle for the productive Adriano Nardi , a young painter but of great experience . Consistent with his research , the artist continues to explore the many possible combinations and contaminations between  painting and digital printing . Clearly, it isn’t just a formal operation , but an intellectual journey that starts far away , from the birth of photography in the XIX century , through the new pictorical outcomes stimulated by this system , it covers the avant- garde at  the start of the last  century , abstraction , pop art , conceptual art , the sixties , digital language , and it reaches straight  into the heart of the deep renovation in painting to which- thankfully- we are assisting  in recent times .

 In a 2002 interview Nardi stated :  “printing.. paradoxicaly gives me the chance , to concentrate on the research of colour, on painting in the higher sense” . So , in one way , technological support is a means of knowledge and profound study for the artist .In another way , the fusion of the two languages has the effect of making the images for the spectator both more complex and intriguing at the same time . Infact  many levels of interpretation  are offered comtemporarily : the colours , always vivid , used unexpectedly ,  geometrical forms , that interlink without damaging  the realistic model from which the artist began ; symbols that often emerge from canvas ; printed textures that reunite with brushstrokes , sometimes fusing . Lastly , the female body , Nardi always sets it as a centerpiece in his works . Faces , hands , legs , but also complete figures , are transfigured by shapes and colours that- with no respect for the rules of reality- outline , cut and cross the spaces of the canvas . This painting is a wave , pushed with all the strength of the sea . It know no obstacles , it doesn’t stop until it is acknowledged , setting new rules for space , chromatism and form . It synthetizes decades of  language and artistic research ,proudly announcing that  ,in spite of everything ,painting is still alive , more alive than ever . “I paint searching for the  true revelation of painting” Nardi says again....... . Then the wave passes by , leaving not a trace , not a sign , but the furrow of its passing .

 These women , icons of a universe of knowledge , instruments of ample but high communication , let the spectator watch them , but at the same time they are watching him , winking , questionning , sometimes provoking . Nardi creates no mysteries : these pictures come from fashion magazines , photographic books , voyeur sites . They’re beautiful women , intentionally fascinating , conscious of the fascination they provoke . But they are distant , transfigured till they completely abandon reality to become a symbol of painting itself . Sensual bodies and synthetic colours , thousands of pixels and oil painting , this is how the renewal of representation is coming about , made possible thanks to the great ability of painting to transform , a language evidently more adaptable to change than was imagined .

 In this series of paintings , the artist furthers his study of painting as a means of communication . The work was inspired  by a  reading of  the myth of Diana analized by Pierre Klossowski (“Diana at her Bath” , Silva Editore , Milan 1962 , first italian ed) . Nardi does not want to interpret the story with pictures , but “reflect” , using painting’s “physical” means ,on the emotional implications of the story of Diana and Actaeon . Adopting  the double digital-pictorical method , the painter privileges a dimension very close to abstraction . Certain  works of this series are entitled  “Naked Landscape” , accompanied by progressive numbering . All the works  bare a stamp that marks the position in which they must be hung . We are evidently entering into an ever more lucid , conceptual dimension matured through  years of research .

 But is conceptual art a predetemined goal or is it the natural evolution of the research of some artists?  Is it desire or is it necessity ? Is it a fatal attraction or an  inevitable outcome ? The titles of some of  Nardi ‘s previous exhibitions are thought provoking ,  “Antipop”(1998)  , “Le Naviganti” (2000) , “Vertical Horizons” (2002) , “Microdipinta” (2004) , “Pittura Nuda” (2006) , and this present one , are clear indications of a route  taken towards the most distant extremes of painting , an exploration of the possibities and limits of this language , obviously beyond the limits of reality .

The “paesaggi” created by Nardi are again female figures , more provocative than ever  ,crossed by the forceful wave of painting , distorted by conceptual shapes that ignore the rules of nature , unable to oppose the impact of the  colour .Sometimes it may seem that it was the women themselves who provoked Nardi , who reacted with his weapons , the vivid strokes of an artist who , in the apparent confusion of elements , is lucidly walking along a side road , between the the cold fascination of the conceptual and the warmth of emotion , between geometrical rationality and the involvment with colour , between digital synthetics and organic bodies .

Nardi’s journey  is conscious and mature  opposing all those who shouted “painting is dead” and claimed that the future of art is only to be found  in new ( no longer quite so ) technologies .

Alessandra Maria Sette  

October 2007

 

 

 

 

 

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